Onze basisaanpak binnen bedrijven

Het begint meestal met een vraag

Allereerst onderzoeken wij de vraag. Wij plaatsen de vraag binnen de context die er is. Wat speelt er, wat lukt en wat niet. Herhalen situaties zich? Wat komt makkelijk ter tafel en wat speelt onder tafel. En hoe wordt het onder tafel aangestuurd en vooral door wie of wat? Je kunt dit een systemische aanpak noemen.

Eigenlijk voorbij het logische alledaagse antwoord op de vraag kijken en luisteren. Het logische antwoord is al gegeven door de mensen binnen het bedrijf. De vraag komt niet voor niets bij ons terecht. Het vraagt blijkbaar een andere aanpak en niet meer van hetzelfde.

Lef

Er is niet veel voor nodig om een vraagstuk op een andere manier te bekijken. Wel lef om even stil te staan bij het idee dat het mogelijk anders is dan je in eerste instantie had bedacht. En dat er blijkbaar nog een andere manier is, die je tot dat moment over het hoofd hebt gezien.

Je bewust worden van deze informatie, inzichten in onderliggende patronen, maakt een medewerker, leidinggevende, team etc. daadkrachtiger en vitaler om dat te doen wat echt nodig is op de werkvloer. Meestal is er meteen herkenning en wil men meer weten en vooral doen!

Dit is wat wij doen. Een goed gesprek hierover voeren en daarmee het fundament leggen voor een vervolg door de mensen zelf, binnen het bedrijf.

Eén gesprek of meer?

Soms zijn wij na één gesprek al klaar en is onze systemische expertise niet meer nodig. En er zijn momenten dat er meer nodig is. Ook anders dan  systemisch werk.

Op die momenten bespreken wij onze aanpak, ons aanbod. Altijd kortdurend en gericht op de mensen binnen het bedrijf die het vanuit eigen expertise  verder kunnen oppakken. De basis van ons aanbod is systemisch aangevuld met allerlei andere technieken. In de achterliggende jaren is die combinatie juist succesvol gebleken.

Het waarom

Mensen die het (onbewuste) waarom begrijpen, zetten het bedrijf weer voorop. Mensen maken weer optimaal onderdeel uit van het bedrijf. Dit geldt voor een Directeur, een manager, een medewerker, leveranciers, klanten etc. Iedereen die hoort bij het systeem van het bedrijf. Het draagvlak wordt steviger en de draagkracht beter.

Bedrijven kennen veel geziene en ongeziene potentie die vraagt om ingezet te worden. Opvallend wanneer dat toch niet optimaal gebeurt. Hier kunnen dus systemische dynamieken een rol spelen. Dit herkennen en erkennen, is ook de kunst van ondernemerschap. Dit komt het succes van een bedrijf ten goede. En dat wil je toch als ondernemer!

Overigens kan het ook betekenen dat een werkrelatie beter kan stoppen of veranderen. Zelfs dit blijkt dan beter te hanteren. Ook als de individuele gevolgen groot zijn. Hier kun je dan effectiever over met elkaar in gesprek.

Rotterdamse aanpak

Dit vraagt naar ons idee naast inzet van IQ, EQ dus ook inzet van systemische intelligentie (SQ). En gewoon vanuit wat ons betreft de Rotterdamse aanpak. Praktisch, met beide benen op de grond, gericht op het resultaat van het bedrijf.

Afrondend

In een gesprek met een ondernemer heeft Astrid van Noort wel eens gezegd dat zij  geen verstand had van organisatieontwikkeling en van wat het bedrijf deed. En dat dat ook niet nodig was.

“Ik heb verstand van systemisch werk. Laat mij mijn werk doen en doen jullie de rest. Het bedrijf runnen. En laat je verrassen wat dit jullie kan opleveren.” De ondernemer ging deze uitdaging aan! En met succes.

Astrid van Noort heeft als ondernemer zelf het effect ervaren van deze manier van werken met ondernemersvragen. Het is haar missie dit verder te brengen. Zij vult overduidelijk deze manier van werken aan met andere methodieken. Haar systemische basishouding biedt echter iets wezenlijks aanvullends aan voor bedrijven.